Ik leef nog hoor

27 december 2016 - Nazareth, Israël

Zo het mocht ff duren totdat jullie weer wat van me horen. De afgelopen maand heb ik echt zoveel gedaan. Dus wees voorbereid, het worden laaaaange berichten.

Als eerste hebben we afscheid moeten nemen van de geweldige familie Bergman. Zij waren het enige gezin hier in Nes Ammim. Vanwege persoonlijke redenen zijn ze eerder vertrokken dan gepland. Ik en velen anderen vinden dat nig steeds heel erg jammer. De kinderen zijn heel levendig en vrolijk en het gezin bracht echt een fijne gezellige sfeer met zich mee. Ook kon ik goed met Reint & Stephenie zelf kletsen. Het zal dus niet de laatste keer zijn dat ik ze zie.

Daarvoor waren er in Israël grote bosbranden. Veel gebieden om Nes Ammim heen stonden in brand. Gelukkig NA zelf niet, daardoor konden we ook geëvacueerden opvangen in het hotel. Ik weet niet hoeveel er van op het Nederlandse nieuws is getoond, maar de branden duurden bijna een week.

Op 1 december zijn we naar Nazareth gegaan. Het was eenstudytrip met een britse gids, Jonathan Cook. Hij is een journalist en schrijver. Jonathan schrijft vooral over het conflict in het land. Hij vertelde heel duidelijk over het conflict en de ingewikkeldheid er van. En hoe moeilijk het is om als niet jood een inwonerschap te ontvangen. Ook hebben we het café van zijn vrouw bezocht genaamd Liwan. Als je ooit een keer in Nazareth bent moet je dat cafeetje zeker bezoeken. Nazareth is echt een interessante stad en het is nog onbekend voor velen(inclusief mij). Wat mij erg aansprak is het locale, de stad heeft nog nauwelijks een touristische aantrek. Het was de gehele dag regenachtif, maar aan het einde van de dag stroomden de straten compleet over. De winter is toen echt begonnen.

De volgende dag ben ik 's ochtends op de bus gestapt naar Jeruzalem toe om daar mijn tante en nicht, marlien en eva, te ontmoeten. In Jeruzalem ws het weer nog erger, want het regende er heel hard en het is nog veel kouder dan in Galilea. In de middag wandelden we nog wat door de oude stad totdat we echt te nat waren en terug naar het appartement gingen. 's Avonds zijn we naar het enige restaurant in onze buurt gegaan dat open is op shabbat. Na twee maanden kosher hebben gegeten had ik eindelijk de mogelijkheid om een hamburger met kaas en bacon te bestellen haha.

In de nacht van vrijdag op zaterdag kwam mijn oom Kees ook aan in Jeruzalem. Op de zaterdag zijn we naar Jericho toegegaan. Daar hebben we via een kabelbaan een klooster in de rotsen bezocht. Vroeger leefden daar meer dan 100 monniken, tegenwoordig maar 3. Daarna zijn we naar ruïnes geweest waar nog de originele mozaïeken aanwezig zijn. Het zijn de grootste bewaard gebleven mozaïeken uit de byzantijnse tijd.

Zondag ochtend hebben we de Al-aqsa moskee bezocht en zijn we aan het einde van de middag naar Tel Aviv toegegaan. 's Avonds zijn we in Jaffa uit eten geweest in een heel goed restaurant. Daarna moest ik alweer haasten om de trein te halen terug naar Nes Ammim toe. Die drie dagen met mijn familie voelde voor mij als een echte lange vakantie!

De dag erna zat stampes vol. Ik had eerst een beetje uitgeslapen maar ik begon rond een uur of negen met werken. In de middag gingen we naar House of Grace in Haifa toe. Zoek maar op wat het is, ik vind het een prachtige organisatie! Nadat we terug terug waren moest ik na het eten nog snel mijn cadeautjes inpakken voor Sinterklaas. Want we hebben het Sinterklaasdobbelspel gespeeld met alle volunteers. Na het spel(rond 10 uur) moest ik nog alles inpakken voor onze drie daagse seminar in de Negev. Daar zal ik meer over schrijven in mijn volgende bericht dat hopelijk snel zal komen.

Ik hoop dat jullie allemaal hele fijne feestdagen hebben gehad de afgelopen dagen. En alvast een gelukkig nieuwjaar!